وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله خسروی شهرستان تکاب

وبلاگ اطلاع رسانی اخبار و فعالیت های کتابخانه

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله خسروی شهرستان تکاب

وبلاگ اطلاع رسانی اخبار و فعالیت های کتابخانه

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله خسروی شهرستان تکاب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۹ مهر ۹۷، ۱۴:۴۴ - نگار جهانشاهی
    عالیه..
  • ۱ مرداد ۹۶، ۱۴:۲۸ - مهندس رضا عباسی
    لایک
  • ۲۰ دی ۹۵، ۰۸:۴۲ - ف. تفتی
    تسلیت
۰۱
خرداد ۹۷

مسئول کتابخانه آیت‌الله خسروی شهرستان تکاب مطرح کرد؛

جلب اعتماد کودک، تضمینی برای حضور مستمر وی در کتابخانه


حبیب نعمت اللهی














مسئول کتابخانه آیت‌الله خسروی شهرستان تکاب با تأکید بر ضرورت استفاده از شیوه‌های درست ارتباطی در برخورد با کودک، گفت: جلب اعتماد کودک، تضمینی برای حضور مستمر وی در کتابخانه و مقدمه‌ای برای رشد و تعالی اندیشه او خواهد بود.

حبیب نعمت اللهی، مسئول کتابخانه آیت‌الله خسروی شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با معرفی و تشریح موقعیت کتابخانه محل خدمت خود گفت: شهرستان تکاب در منطقه‌ای کم برخوردار واقع شده و به لحاظ امکانات فرهنگی و تفریحی چندان غنی نیست؛ در این شرایط کتابخانه ما مسئولیت سنگین‌تری را عهده‌دار است. مدارس راهنمایی،‌ دبیرستان و حوزه علمیه نیز در همسایگی کتابخانه وجود دارد و به‌این‌ترتیب دانش آموزان بیشترین قشری هستند که از فعالیت‌های کتابخانه‌ای استقبال می‌کنند.وی ادامه داد: همسایگی با چند مدرسه، فعالیت‌های ما را به دانش آموزان معطوف کرده است؛ طی تعامل با مسئولین مدارس، به‌صورت هفتگی در مدارس نشست‌های کتاب‌خوان برگزار می‌کنیم. درواقع نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای بهانه‌ای برای معرفی و جلب‌توجه و علاقه کودکان به حضور در این مکان فرهنگی است. با حضور کودک در کتابخانه فعالیت اصلی ما به‌عنوان کتابدار آغاز می‌شود. کتابخانه آیت‌الله خسروی با سه نیروی کتابدار اداره می‌شود که هر سه ما، گشاده‌رویی و استفاده از شیوه‌های صحیح ارتباطی را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم؛ درواقع به اعتقاد من، جلب اعتماد کودک تضمینی برای حضور مستمر وی در کتابخانه و مقدمه‌ای برای رشد و تعالی اندیشه او خواهد بود. تنها رمز جلب این اعتماد، استفاده از شیوه‌های صحیح برقراری ارتباط است که کتابخانه ما در این حوزه موفق عمل کرده و با افتخار می‌گویم که بسیاری از روزها اعضای فعال پیش از ما، مقابل درب ورودی، آغاز به کار کتابخانه را انتظار می‌کشند.

نعمت اللهی با اشاره به ظرافت‌های کار با کودک بیان کرد: همراهی و کار کردن با کودکان، خلاقیت و صبوری می‌خواهد؛ نوع نگاه، برخورد، گفتار و رفتار مربی و یا کتابدار باید برای کودک دل‌نشین باشد، ‌تا این اتصال برقرار شود و دراین‌ارتباط دوسویه،‌ تنها ما نیستیم که آموزه‌هایی را ارائه می‌دهیم؛ کار با کودک لذت زندگی را به ما یادآور می‌شود و لابه‌لای بازی‌های کودکانه، بسیار می‌توان از کودک آموخت.

وی قصه‌گویی، جمع خوانی و کلاس‌های آموزش کاردستی را از برنامه‌های پرطرفدار این کتابخانه دانست و گفت: «همیار کتابخانه» طرح ابداعی کتابخانه آیت‌الله خسروی است که در حال حاضر به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. اجرای این طرح منوط به شناسایی دانش آموزان علاقه‌مند به کتابخوانی است و پس‌ازآن، این افراد با صدور کارت‌هایی تحت عنوان همیار کتابخانه فعالیت خود را آغاز می‌کنند. مسئولیت عمده آن‌ها در این طرح، ترغیب گروه هم‌سالان به کتابخوانی و هدایت آنان به کتابخانه است. حتی گاهی منابعی را برای امانت دادن در اختیارشان قرار می‌دهیم و به‌این‌ترتیب مبلغانی پرورش می‌دهیم که کار اصلی آنان ترویج کتاب‌خوانی است. این طرح به‌صورت آزمایشی در حال اجرا در شهرستان تکاب است و در صورت موفقیت،‌ پیاده‌سازی آن به کل استان تعمیم می‌یابد.

نعمت اللهی با اشاره به خاطرات خود از ۱۰ سال کار در محیط کتابخانه، بیان کرد: همیشه از روی علاقه، صمیمیتی بین خود و اعضای نوجوان برقرار کرده‌ام. گاهی هم به نوجوانان، به‌ویژه پشت‌کنکوری‌ها، مشاوره تحصیلی می‌دهم و امروز بسیاری از آنان که روزگار نوجوانی خود را در کتابخانه سپری کرده‌اند، جوانانی موفق در حوزه تحصیلی و شغلی هستند و کماکان خود را عضوی از خانواده کتابخانه می‌دانند و هیچ لذتی بالاتر از این نیست که ثمره فعالیت آدمی، در حیات و موفقیت دیگری نمود یابد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۰۱
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی

نظرات  (۱)

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همکار گرامی طاعات و عبادات قبول درگاه حق ...
مطالب بسیار مفیدی بود بنده به عنوان یکی از مجریان طرح کاملا موافقم .
با آروزی موفقیت روزافزون برای شما ...
پاسخ:
سپاس از همراهی تان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی