وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله خسروی شهرستان تکاب

وبلاگ اطلاع رسانی اخبار و فعالیت های کتابخانه

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله خسروی شهرستان تکاب

وبلاگ اطلاع رسانی اخبار و فعالیت های کتابخانه

وبلاگ کتابخانه عمومی آیت الله خسروی شهرستان تکاب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۹ مهر ۹۷، ۱۴:۴۴ - نگار جهانشاهی
    عالیه..
  • ۱ مرداد ۹۶، ۱۴:۲۸ - مهندس رضا عباسی
    لایک
  • ۲۰ دی ۹۵، ۰۸:۴۲ - ف. تفتی
    تسلیت

۲۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
فروردين ۹۶

سعدی شیرازی (۶۰۶ - ۶۹۰ هجری قمری) شاعر و نویسندهٔ پارسی‌گوی نامدار ایرانی است. نامِ کاملِ او ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف و تخلص او سعدی است. او در نظامیه بغداد -که مهمترین مرکز علم و دانش آن زمان به حساب می‌آمد- تحصیل نمود و پس از آن به‌عنوان خطیب به مناطق مختلفی از جمله شام و حجاز سفر کرد. وی سپس به زادگاه خود شیراز برگشت و تا پایان عمر در آنجا اقامت کزید.

به‌منظور تجلیل ازسعدی، روز اول اردیبهشت ماه (روز آغاز نگارش کتاب گلستان) در ایران به‌عنوان روز سعدی نامگذاری  شده‌است. آرامگاه وی در شیراز واقع شده که به سعدیه معروف است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۱۷:۲۹
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی
۲۹
فروردين ۹۶

تحصیلات با طعم شکلات: راهکارهای افزایش مطالعه
نوشته ابوالفضل ابراهیمی
انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره(
۶۲۲ صفحه

هدف این کتاب بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت افزایش انگیزش تحصیل است. درواقع مؤلف برای پاسخ به پرسش‌های دانشجویان و طلاب در زمینه موفقیت تحصیلی به بسط و توضیح پیشنهاداتی پرداخته است. با توجه به اینکه توصیه‌های کاربردی نیازمند پشتوانه نظری است؛ لذا ابتدا بخش‌های نظری مربوط توضیح داده‌شده و به دنبال آن کاربست‌های آن آمده است.

کتاب به لحاظ محتوایی به سه بخش تقسیم شده ‌است. قسمت ابتدایی کتاب، به توضیح مفهوم انگیزش و رویکردهای مختلف نظری به این موضوع می‌پردازد؛ سه بخش اصلی کتاب با توجه به زمان یادگیری یعنی آغاز، طول دوره و پایان یادگیری تفکیک شده‌ است. در هر یک از فصل‌ها عوامل مختص به زمان یادگیری مربوط ارائه می‌شود؛ بدین‌صورت که هر عامل جداگانه طرح می‌شود و راهکارهای عملی همان عامل نیز به‌دنبال آن می‌آید.

با توجه به مباحث مطرح‌شده، مخاطب این کتاب تنها دانشجویان و طلاب نخواهند بود؛ بلکه دانش‌آموزان دبیرستان نیز می‌توانند مطالب این کتاب را در جهت موفقیت تحصیلی به‌کارگیرند. اولیا و مشاورین مقاطع دبیرستان هم از مخاطبان فعال کتاب محسوب می‌شوند که می‌توانند نکات کاربردی کتاب را در برنامه‌ریزی تحصیلی دانش‌آموزان به‌کارگیرند و در موفقیت آنان تأثیر چشم‌گیری بگذارند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۴۶
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی
۲۹
فروردين ۹۶

بغض در نواحی لبخند (مجموعه شعر ۱۳۸۹-۱۳۹)
نوشته محمدرضا ترکی
انتشارات هنر رسانه اردیبهشت
۱۱۲۲ صفحه

 کتاب «بغض در نواحی لبخند» مجموعه شعری از یکی از شاعران و محققان موفق در حوزه ادبیات است. شعر محمدرضا ترکی، شعری است که بن‌مایه‌های طنز در آن به چشم می‌خورد. شعرهای او بوی حکمت می‌دهد و از آرایه‌های ادبی سرشار است. «فصل فاصله‌ها»، «هنوز اول عشق است» و «خاکستر آینه» نیز تاکنون از همین شاعر منتشر شده است.


بیشتر آثار این مجموعه، در قالب غزل است؛ اما برخی از اشعار نیز در قالب‌های نو، رباعی و سپید سروده شده‌اند. شعرها چه در قالب کهن و چه در قالب شعر نو، درباره مسائل عاطفی با مضامین تغزلی، یا اجتماعی و گاه فلسفی سروده شده است.

بخشی از شعرهای این مجموعه، به موضوع جنگ و دفاع مقدس پرداخته و شاید معنای بغض در عنوان این مجموعه شعر نیز به همین آثار برمی‌گردد. شعر «دریا قلی»، پیرامون شهید دریاقلی دلاوری که با حماسه بی‌نظیرش در کوی ذوالفقاری آبادان، این شهر را از سقوط نجات داد، شعر «حدیث غربت» در مدح ننه‌علی، مادر پیر و دل‌شکسته‌ای که سال‌های دراز در گوشه بهشت‌زهرا (س)، در بیت‌الاحزانی که در کنار مزار شهیدش ساخته بود می‌زیست و اشعار دیگری مانند «هنوز»، «نشانی» و «مرخصی» ازاین‌دست اشعار به شمار می‌روند. چشم‌انتظاری مادران شهدا، در اشعار محمدرضا ترکی موردتوجه خاص قرار گرفته است. شاعر، گلایه‌هایی نیز از زمانه حاضر دارد و در بعضی اشعار هم به‌خوبی به مفهوم انتظار می‌پردازد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۴۳
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی
۲۸
فروردين ۹۶

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۵۳
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی
۲۸
فروردين ۹۶

کتابخانه عمومی نیویورک نزدیک به ۵۳ میلیون جلد کتاب و سند دارد و سومین کتابخانه بزرگ در جهان است. سنگ فرش زیبا و هنری آن، در زمانی که ساخته شد، یکی از بزرگترین سازه های سنگ مرمر در جهان بود. اتاق مطالعه اصلی کتابخانه به نام "رز"، بسیار طویل است و نزدیک به دو بلوک خیابان امتداد دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۴۸
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی
۲۷
فروردين ۹۶

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۲۰
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی
۲۷
فروردين ۹۶

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۳۵
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی
۲۳
فروردين ۹۶

درگذشتهٔ ۶۱۸ هجری قمری در شادیاخ نیشابور) یکی از عارفان و شاعران ایرانی بلندنام ادبیات فارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور زاده شد و در ۶۱۸ هجری به هنگام حملهٔ مغول به قتل رسید.[۱]درحالی که بسیاری از پژوهشگران بر این عقیده‌اند که عطار مرید شخص خاصی نبوده است برخی نیز بر خلاف این معتقدند؛ برای مثال در کتاب مجمع الفصاء تألیفرضاقلی خان هدایت آمده است: «شیخ الاصفیا شیخ فریدالدّین محمّد و ابوطالب کنیت آن جناب بود و جناب شیخ مجدالدّین بغدادی که از خلفای شیخ نجم الدّین کبری است وی را تربیت فرمود. جناب شیخ از اکابر این طبقه است و در عُلو حالِ وی کس را مجال سخن نیست کما قال المولوی: هفت شهر عشق را عطّار گشت||ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم شیخ محمود شبستری به تقریبی در گلشن فرماید: مرا از عاشقی خود عار ناید|که در صد قرن چون عطّار ناید و تا نپنداری که این دو بزرگ نه سخنی بی تحقیق گفته‌اند. زیرا که شیخ فریدالدین محمّد به ابتدا مانند آبای معظم خود صاحب ثروت و مِکنت و جامع فضائل و حاوی خصائل و در حکمت الهی و طبیعی بی نظیر و همتا و عطّارخانه‌های نیشابور همگی متعلّق به جناب شیخ بوده و خود در دواخانهٔ خاصه همه روزه بیماران را معالجه می‌فرموده و اغلب را دوا از دواخانهٔ خود می‌داده و استاد شیخ در این علم و عمل شیخ مجدالدّین بغدادی حکیم خاصهٔ خوارزم شاه قطب الدین محمّد بوده و بعد از فراغت از معالجات شیخ به نظم مثنویات می‌پرداخته… .»[۱۱]

در منابع دیگر؛ نظیر: مرصاد العباد اثر نجم الدّین رازی و نفحات الأُنس اثر عبدالحمن جامی نیز نسبت تربیت معنوی عطار به شیخ مجدالدین بغدادی رسانده شده است. «تا جایی که عرفای بزرگی از جمله رضی الدین علی لالای غزنوی (متوفی ۶۴۲ یا ۶۴۳) و نجم رازی (متوفی ۶۴۵۵) و شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، از مریدان و تربیت یافتگان او شیخ مجدالدین بغدادی بودند.»[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵][۱۶][۱۷]

در برخی منابع دیگر شیخ نجم الدین کبری مشهور به شیخ ولی تراش را مربی و مرشد معنوی شیخ فریدالدین عطار نیشابوری خوانده‌اند.[۱۸]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۵۱
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی
۲۳
فروردين ۹۶

پیامبر اعظم (ص) برای تغییر قبله مسلمانان لحظه شماری می‌کرد و در انتظار نزول وحی خداوند بود. قرآن کریم لحظات انتظار را چنین بیان می‌کند: «نگاه‌های معنادار تو را به آسمان می‌بینم و تو را به سوی قبله‌ای که رضایتت را جلب کند برمی گردانیم». هفده ماه از ورود پیامبر به شهر مدینه گذشته بود که انتظار به پایان رسید و دستور تغییر قبله صادر شد. این دستور در روز پانزده رجب سال دوم هجری در حالی به پیامبر ابلاغ گردید که حضرت، دو رکعت از نماز ظهر را در مسجد بنی سالم به سوی بیت المقدس خوانده بود. در این حال جبرئیل امین نازل شد و بازوان پیامبر را گرفت و حضرت را به سوی خانه کعبه برگرداند. زنان و مردانی هم که در مسجد به پیامبر اقتدا کرده بودند، از حضرت پیروی کردند و به طرف کعبه برگشتند و دو رکعت آخر را به سوی کعبه خواندند. از آن روز، کعبه به عنوان قبله مستقل مسلمانان اعلام گردید. این مسجد هم اکنون نیز در شهر مدینه باقی است و به مسجد ذوقبلتین (دو قبله‌ای) معروف است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۳۶
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی
۲۳
فروردين ۹۶

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۶ ، ۱۴:۳۳
کتابخانه عمومی آیت الله خسروی